Boekhoud- en Fiscaal Kantoor Scheveneels BVBA
Nieuws


Het geregistreerd kassasysteem (GKS) in de horeca. Eerste deadline 28 februari 2015 !

22 January 2015

Deze zogenaamde ‘witte kassa' is in de eerste plaats eigenlijk een BTW-maatregel. In 2010 werd de BTW op restaurant- en cateringdiensten immers van 21% naar 12% verlaagd. Als tegenprestatie werd van de horeca het engagement gevraagd om de fraude (zwart geld) binnen de sector te helpen bestrijden via het GKS. Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was om het GKS al op 1 januari 2013 in te voeren, werd deze datum om technische en andere redenen uitgesteld. Sinds 2014 kon men de geregistreerde kassa wel al gaan invoeren op vrijwillige basis.

Sinds 1 januari 2015 is de invoering verplicht; sancties zullen er evenwel pas komen vanaf 2016.

Doelgroep

In december werden door de werkgroep GKS van de FOD Financiën zo’n 50.000 brieven naar horeca ondernemers verstuurd. De brief herinnert u aan de verplichte invoering van de GKS in uw sector per 01.01.2015.

De brief is louter een geheugensteuntje met praktische informatie en tips. Omdat niet elke horecaondernemer als dusdanig in de KBO geregistreerd is, is de bestemmelingenlijst onvolledig. Dat betekent dat het niet ontvangen van de brief, niet betekent dat u geen GKS zou moeten gebruiken. Heeft u die brief dus niet ontvangen, hoewel u een al dan niet beperkte horeca-activiteit heeft, dan staan uw bedrijfsgegevens mogelijk verkeerd geregistreerd in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Bekijk dat dan met uw boekhouder. Men verwacht immers dat u dat spontaan rechtzet. 

Anderzijds, omdat het GKS enkel verplicht is voor de horeca vestigingen waar minstens 10% van de totale horecaomzet wordt gerealiseerd door restaurant- en cateringdiensten, moet niet iedereen die zo'n brief krijgt een GKS installeren. Iedere horecaondernemer moet dus de 10%-regel toepassen op zijn/haar zaak om te zien of ze een GKS moeten installeren en activeren in 2015. Brief of geen brief.

Verplichte registratie

Elke horeca-onderneming die meer dan 10% van zijn omzet haalt uit het serveren van bereide maaltijden die ter plaatse worden geconsumeerd, is verplicht zich tussen 1 januari 2015 en 28 februari 2015 bij de FOD Financiën te registreren via de GKS-registratiemodule (dit is een e-service ter beschikking gesteld door de FOD Financiën). Bij de registratie ontvangt de onderneming een datum van de administratie. Dit is de uiterste datum waarop het kassasysteem in de zaak geïnstalleerd moet zijn.

De implementatiedata zijn:

  • 30 juni 2015;
  • 30 september 2015;
  • 31 december 2015.

Als er meerdere vestigingseenheden geregistreerd zijn, wordt voor elke eenheid een uiterste datum doorgegeven waarop het GKS geactiveerd moet worden.

Compensatiemaatregelen

De invoering van het GKS heeft tot doel de fraude in de horeca te bestrijden. Om dit lichter verteerbaar te maken voor de horeca, werden er ter compensatie fiscale en sociale lastenverlagingen voorzien.

Aanwezigheidsregistratie en doelgroepvermindering

Hoewel er geen sprake is van een verplichte arbeidstijdregistratie via de geregistreerde kassa met black box, bevat deze kassa wel deze mogelijkheid. Indien men er gebruik van maakt, kan men genieten van RSZ-verminderingen.

Om van de RSZ-verminderingen te genieten zal dagelijkse de aanwezigheid moeten geregistreerd worden van alle vaste werknemers die aanwezig in de onderneming. Deze registratie is mogelijk via de geregistreerde kassa en/of een alternatief systeem ontwikkeld door de RSZ dat gerelateerd is aan Dimona:

  • Registratie via de kassa: Het begin- en einduur van de aanwezige vaste werknemers wordt geregistreerd zoals een verkoop, met behulp van een Arbeid IN/Arbeid OUT-toets en met vermelding van het Identificatienummer van de Sociale Zekerheid (INSZ).
  • Registratie via een alternatief systeem: De werkgever kan het begin- en einduur ook registreren in de Dimona-aangifte, met een nieuwe functie die direct verbonden is met het nummer van de periode van de betrokken werknemer. Opgelet: dit systeem is complementair aan de Dimona-aangifte, maar vervangt die niet.

RSZ-vermindering

Deze vermindering bedraagt:

  • 800 euro per kwartaal voor werknemers die aan het einde van het kwartaal jonger zijn dan 26;
  • 500 euro per kwartaal voor andere werknemers.

Werkgevers die van deze vermindering gebruik willen maken, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De onderneming heeft een bij de fiscus geregistreerd kassasysteem dat werkzaam is vanaf de eerste dag van het kwartaal en gedurende dat volledige kwartaal, voor alle vestigingseenheden van de onderneming waar er horeca-activiteit is;
  • De onderneming telt maximaal 49 werknemers. De vermindering geldt voor maximaal 5 vaste voltijdse werknemers (per kwartaal, vrij te kiezen), die moeten werken binnen de horeca-activiteit van de onderneming;
  • Voor alle vaste werknemers moeten dagelijks begin- en einduur van de tewerkstelling worden geregistreerd.

Vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing

Een tweede maatregel is dat de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing op overuren voor de gebruikers van een geregistreerde kassa wordt opgetrokken van 130 naar 180 uur.
Werkgevers uit de horecasector (natuurlijke personen en rechtspersonen), schuldenaars van de bedrijfsvoorheffing die in elke plaats van uitbating gebruik maken van een geregistreerd kassasysteem (GKS) dat bij de belastingadministratie is aangegeven, kunnen van deze maatregel gebruik maken.

Stappenplan

01/01/2015 – 28/02/2015 Registratieperiode

Dat is de eerste, maar ook de enige stap die u tegen 28 februari 2015 moet zetten. U kan hiervoor terecht op volgende sites;

http://minfin.fgov.be/gkssce/geregistreerde-kassa/index.htm

of

http://financien.belgium.be/nl/E-services/registratiemodule_gks/registratiemodule_gerigstreerd_kassasysteem.jsp?referer=tcm:306-238007-64

(een token of eID+kaartlezer zijn hiervoor noodzakelijk)

Meteen na uw registratie krijgt u een e-mail van de Btw met een datum tegen wanneer die  GKS geactiveerd moet zijn. Zo weet u dus hoeveel tijd u heeft om de rest in orde te maken. Vóór die datum dient u namelijk nog het volgende te doorlopen: Heeft u al een elektronisch kassasysteem dat erkend is, dan moet u mogelijk enkel een zgn. fiscale datamodule (FDM) bestellen, de eigenlijke black box dus. In het andere geval moet u investeren in een nieuwe gecertificeerde kassa én in zo’n black box.

De lijsten van de kassa’s vindt u op volgende website;

http://minfin.fgov.be/gkssce/geregistreerde-kassa/GKS-lijst.htm

De lijsten van FDM’s vindt u op volgende website;

http://minfin.fgov.be/gkssce/geregistreerde-kassa/FDM-lijst.htm

Nadat u uw bestelling gedaan heeft, moet uw leverancier op zijn beurt de apparaten die hij bij u zal leveren online koppelen aan uw registratiegegevens.

Vervolgens moet u online in de registratiemodule bevestigen dat die apparaten effectief geleverd – en in principe dan ook geïnstalleerd – zijn.

Ten slotte moet u dan nog een zgn. VAT signing card (VSC) aanvragen. In principe zal u maar een week op de levering moeten wachten, waarna uw black box effectief geactiveerd kan worden. 

Maart 2015

De werkgroep GKS gaat op basis van interne cijfers en gegevens na wie naliet zich te registreren voor 28.02.2015.

April 2015

De werkgroep GKS verzendt brieven met de uiterlijke implementatiedatum naar:

  • iedereen die het naliet zich te registreren en dit volgens de werkgroep GKS wel had moeten doen
  • zij die voor 31.12.2014 reeds registreerden, maar per 28.02.2015 nog geen VSC kaart ontvingen om hun GKS te activeren

Het gaat om dezelfde mogelijke drie data als wanneer u zich in januari of februari zou geregistreerd hebben: 30 juni 2015, 30 september 2015, 31 december 2015.

April - december 2015

In deze periode volgen er controles ter plaatse bij de uitbaters die het nalieten te registreren en dit volgens de werkgroep GKS wel hadden moeten doen.

Gezien de uitrol op het terrein het volledige kalenderjaar 2015 in beslag neemt, kende de bevoegde minister reeds in mei 2014 een administratieve tolerantie toe voor dit jaar. Het niet naleven van de registratieplicht binnen de vooropgestelde periode zal tijdens deze controles niet tot sancties leiden.

Het doel van deze bezoeken is het zich ter plaatse een beeld vormen van de GKS-plicht in deze inrichting . Als het vermoeden tijdens dit bezoek wordt bevestigd, zal u nogmaals vriendelijk worden verzocht de nodige stappen te ondernemen. Uiteraard sluit het niet uit dat vaststellingen van andere aard tijdens zo'n bezoek aan het licht zouden komen.

Juli - december 2015

In deze periode starten er controles ter plaatste in functie van de ontvangen uiterlijke implementatiedatum om na te gaan of het systeem effectief in gebruik werd genomen.

De bedoeling van deze controles is te sensibiliseren. De nodige toleranties zullen dan ook toegepast worden. Uiteraard sluit het niet uit dat vaststellingen van andere aard tijdens zo'n bezoek aan het licht zouden komen.

Vanaf januari 2016

Volgende zaken worden toegevoegd als element van een standaardcontrole in een horeca-inrichting :

  • nagaan verplichting tot uitreiken van GKS-tickets
  • als er geen GKS verplicht is: worden de btw-bonnetjes uitgeschreven zoals het hoort?

als er een GKS verplicht is:

  • heeft u er één en stemt dit overeen met het toestel dat zich volgens onze gegevens in uw zaak bevindt?
  • wordt het GKS ook effectief gebruikt?
  • eventuele kopie name van de gegevens die zich op de FDM bevinden?

Eventuele onregelmatigheden zullen vanaf dan wel gesanctioneerd worden!

 


Boekhoud- en Fiscaal Kantoor Scheveneels BVBA
Nieuws, 22 January 2015

 

terug naar vorige pagina |